Facebook, Twitter: Μου ανήκουν δημοσιεύσεις και φωτογραφίες;


Έχετε παρατηρήσει δημοσιεύσεις μη παραχώρησης άδειας στο Facebook; Η ερώτηση απασχολεί πάρα πολλούς ξανά και ξανά. Όταν δημοσιεύετε μια φωτογραφία, ή κάτι άλλο στα κοινωνικά δίκτυα, ποιος έχει τα πνευματικά δικαιώματα; Μπορεί το Facebook ή το Twitter να κάνει ό, τι θέλει με την εικόνα σας;

Ποιος έχει τα πνευματικά δικαιώματα στις φωτογραφίες, το βίντεο και κείμενο που ανεβάζετε;

Τα έχει όποιος τράβηξε την φωτογραφία ή το βίντεο αρχικά, ή αυτός που είχε την ιδέα και έγραψε το κείμενο. Με απλά λόγια, για ότι δημοσιεύετε και είναι πρωτότυπο (από εσάς), φωτογραφία, βίντεο ή κείμενο, είστε κάτοχος των πνευματικών του δικαιωμάτων.
Αν δημοσιεύετε φωτογραφίες ή βίντεο άλλων, δεν έχετε δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας. Πρέπει να είναι κάτι που δημιουργήσατε εσείς.

Το πνευματικό δικαίωμα δεν είναι το ίδιο με την άδεια δημοσίευσης

Είναι μια σημαντική διάκριση που θα πρέπει όλοι μας να καταλάβουμε. Τα πνευματικά δικαιώματα αφορούν την ιδιοκτησία. Σας κατοχυρώνει την ιδιοκτησία πάνω σε κάτι που δημιουργήσατε.

Με αυτήν την ιδιοκτησία, μπορείτε να αποφασίσετε πού και πώς και από ποιον θα δημοσιευτεί κάθε έργο που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα (online ή offline). Μπορείτε να το δημοσιεύσετε μόνοι σας, ή μπορείτε να παραχωρήσετε σε άλλους την άδεια να το δημοσιεύσουν. Το Copyright.gov αναφέρει αναλυτικά υποχρεώσεις και δικαιώματα για το θέμα.

Αυτό είναι που εκμεταλλεύονται και τα κοινωνικά δίκτυα. Παρόλο που διαθέτετε τα πνευματικά δικαιώματα για το κείμενο, τη φωτογραφία ή το βίντεό σας, αποκτούν ουσιαστικές και εκτεταμένες άδειες για το πού και πώς μπορείτε να δημοσιεύσετε τη δουλειά σας.

Τι συμβαίνει στα κοινωνικά δίκτυα, Facebook κλπ;

Όταν εγγραφείτε σε οποιοδήποτε κοινωνικό δίκτυο, συμφωνείτε με συγκεκριμένους όρους παροχής υπηρεσιών. Όπως όλοι, έτσι και εσείς δεν διαβάσατε την ατελείωτη λίστα με τους Όρους, αλλά περιγράφουν τα πάντα για τα πνευματικά δικαιώματα.

Για παράδειγμα, οι όροι χρήσης του Facebook:

facebookΝα αναφέρουμε πολύ σύντομα ότι παραχωρήσατε στο Facebook την άδεια να κάνει σχεδόν ό, τι θέλει με τις φωτογραφίες, τα βίντεο και τα κείμενά σας. . Παρόμοιοι όροι υπηρεσιών διαθέτουν το Instagram, το Twitter και πολλοί άλλοι.

Στην πραγματικότητα, το Twitter συμπεριλαμβάνει και μια συγκεκριμένη παράγραφο για να επιτρέπεται η αναπαραγωγή των tweets σας σε άλλα μέσα, Έτσι σε περίπτωση που κάποια άλλη σελίδα ενσωματώσει το tweet σας, η εταιρεία είναι νομικά καλυμμένη.

Τι σημαίνει “μη αποκλειστικό, μεταβιβάσιμο, υπο-άδεια, χωρίς δικαιώματα”;

Το Facebook, το Instagram, το Twitter και άλλα κοινωνικά δίκτυα χρησιμοποιούν την συγκεκριμένη ορολογία στους όρους χρήσης τους. Είναι πολύ συγκεκριμένες λέξεις: “μη αποκλειστικό, μεταβιβάσιμο, υπο-άδεια, χωρίς δικαιώματα”.

Τι θέλει να πει ο ποιητής:

Non-Exclusive ή μη αποκλειστικό: Μπορείτε να παραχωρήσετε άδεια χρήσης μιας εικόνας σε άλλα άτομα έναντι κάποιας αμοιβής. Έτσι, εάν έχετε την φωτογραφία σε πολύ υψηλή ανάλυση μπορείτε να την πουλήσετε online.
Transferable ή Μεταβιβάσιμη: Είναι η άδεια που δίνετε στο Facebook. Μόλις δώσατε την άδεια στο Facebook να μεταφέρει το περιεχόμενό σας σε άλλους. Είναι κάτι που φοβίζει τον κάτοχο πνευματικών δικαιωμάτων, μαζί φυσικά με τα παρακάτω:
Sub-Licensable ή Υπο-άδεια: Το Instagram μπορεί όχι μόνο να μεταβιβάσει τη δική του άδεια χρήσης της φωτογραφίας σας, αλλά και να πουλήσει μια δευτερεύουσα άδεια χρήσης της!
Royalty-Free ή χωρίς δικαιώματα: Ακόμα κι αν πουλήσει το Twitter την φωτογραφία σας, δεν θα πάρετε δεκάρα, βλέπετε, τους παραχωρήσατε δωρεάν δικαιώματα.

Με άλλα λόγια, τα κοινωνικά δίκτυα μπορούν να κάνουν σχεδόν ό, τι θέλουν με τις φωτογραφίες, τα βίντεό σας και κάθε κείμενο που δημοσιεύετε.

Αν δημοσιεύσετε μια μη παραχώρηση άδειας μπορείτε να σταματήσετε το Facebook;

Οχι. Το Facebook είναι ελεύθερο να κάνει ό, τι θέλει σύμφωνα με τα παραπάνω δικαιώματα.

Είναι μια από τις πιο κοινές παρανοήσεις για το Facebook. Έχουμε δει πολλές φορές δημοσιεύσεις του τύπου:

“Δεν δίνω στο Facebook ή σε οποιεσδήποτε οντότητες που σχετίζονται με το Facebook την άδεια να χρησιμοποιούν τις εικόνες, τις πληροφορίες ή τις δημοσιεύσεις μου, τόσο στο παρελθόν όσο και στο μέλλον. Με αυτή τη δήλωση ειδοποιώ στο Facebook ότι απαγορεύεται αυστηρά η αποκάλυψη, η αντιγραφή, η διανομή ή η λήψη οποιασδήποτε άλλης ενέργειας εναντίον μου”.

Μάλιστα και το Facebook τρέμει από φόβο και σταματάει άμεσα να ασχολείται με το περιεχόμενό σας!

Εφόσον κάνατε κλικ στο “Συμφωνώ” που υπάρχει στους όρους υπηρεσιών του Facebook κατά την εγγραφή σας στο κοινωνικό δίκτυο, παρατηθήκατε από κάθε τέτοιο δικαίωμα. Για να επαναδιαπραγματευτείτε αυτούς τους όρους, θα πρέπει να διαπραγματευτείτε με τους δικηγόρους του Facebook. Μια τέτοια δημοσίευση δεν είναι νομικά έγκυρη.

Τι να κάνω;

Μην πανικοβάλλεστε.
Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της νομοθεσίας είναι ένας τρόπος για να καλύπτονται τα κοινωνικά δίκτυα από επιπόλαιες αγωγές. Παρέχει επίσης στο Twitter και στο Facebook κάλυψη για τα μικρότερα πράγματα, όπως μια εφημερίδα που αναφέρεται σε tweets του Προέδρου Trump. Οι συγκεκριμένοι όροι προστατεύουν κάθε εταιρεία.

Οι εφημερίδες και άλλα μέσα ενημέρωσης, μπορούν να χρησιμοποιήσουν δεδομένα μου;

Εδώ τα πράγματα γίνονται ενδιαφέροντα. Υπάρχει μια υπόθεση ορόσημο για τις εφημερίδες και τα πρακτορεία φωτογραφιών που δημοσίευσαν μια φωτογραφία του Morel από το Twitter.

Ο Morel ήταν ο φωτογράφος που κάλυψε τον σεισμό της Αϊτής. Ορισμένες από τις φωτογραφίες του κατέληξαν στο Twitter και κάποιος άλλος τις έδωσε online χωρίς να αναφέρει τον φωτογράφο. Οι AFP και Getty Images (οι οποίες τροφοδοτούν εικόνες τα πρακτορεία ειδήσεων) δημοσίευσαν αυτές τις φωτογραφίες, οι οποίες με τη σειρά τους εμφανίστηκαν παγκοσμίως. Ο Morel φυσικά μήνυσε τις AFP και Getty Images.

Τελικά, ο δικαστής αποφάνθηκε υπέρ του Morel. Η δικαστική απόφαση κατέστησε σαφές ότι η AFP και η Getty έκαναν λάθος. Δεν ζήτησαν την άδεια του Morel για δημοσίευση ή αναδημοσίευση των φωτογραφιών του. Δεν είχε σημασία ότι η AFP βρήκε τις εικόνες από κάποιο άλλο που τις δημοσίευσε στο διαδίκτυο.

Η άδεια είναι καθοριστική

Εάν το πρωτότυπο έργο σας πωληθεί εμπορικά ή χρησιμοποιηθεί αλλού χωρίς την άδειά σας, μπορείτε να κινηθείτε νομικά και να κερδίσετε την υπόθεση. Αυτός είναι και ο λόγος που ορισμένοι bloggers ζητούν άδεια επαναδημοσίευσης για υλικό που υπάρχει on-line.

Εγγραφή στο iGuRu.gr μέσω Email

Εισάγετε το email σας για εγγραφή στην υπηρεσία αποστολής ειδοποιήσεων μέσω email για νέες δημοσιεύσεις.


Διαβάστε τις Τεχνολογικές Ειδήσεις από όλο τον κόσμο, με την εγκυρότητα του iGuRu.gr

Ακολουθήσετε μας στο Google News iGuRu.gr at Google news