Wi-Fi στο αεροπλάνο. Αξίζει το κόστος;

Σχεδόν όλες οι αεροπορικές εταιρείες προσφέρουν εν πτήση, αλλά αξίζει να δαπανήσετε χρήματα για αυτό; Δείτε τα υπέρ και κατά.

airplane wi fi 1

Σχεδόν σε όλες τις πτήσεις πλέον μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κινητό σας ή το tablet σας για να αποκτήσετε πρόσβαση στο διαδίκτυο. Είτε η πτήση σας είναι ολιγόωρη, ας πούμε εντός Ευρώπης, είτε πολύωρη όπως ένα ταξίδι στην Αμερική, μπορείτε να συνεχίσετε την εργασία σας ή την διασκέδασή σας στο διαδίκτυο.

Όλο και περισσότερες αεροπορικές εταιρείες προσφέρουν Wi-Fi κατά τη διάρκεια της πτήσης, επιτρέποντας στους επιβάτες να ελέγχουν τα email τους και να σερφάρουν στο διαδίκτυο, ακόμα και να βλέπουν μία ταινία με streaming, ενώ βρίσκονται 30.000 πόδια στον ουρανό.

Το αν προσφέρεται ή όχι Wi-Fi εντός του υ έχει να κάνει με την τεχνολογία του αεροπλάνου, αλλά και με την αεροπορική εταιρεία. Οι αεροπορικές εταιρείες παραγγέλνουν αεροσκάφη με ενσωματωμένα δίκτυα ή αν αυτά δεν έχουν, τότε εγκαθιστούν τα Wi-Fi συστήματα στα παλαιότερα αεροπλάνα τους.

Παρόλο που το WiFi εν πτήση έχει κανονικοποιηθεί σε όλες τις εμπορικές αερομεταφορές, αρκετοί επιβάτες αναρωτιούνται πώς λειτουργεί ενώ βρίσκονται 35.000 πόδια πάνω από το έδαφος. Πως λοιπόν λειτουργεί το Wi-Fi στα αεροπλάνα; Ποιες αεροπορικές εταιρείες το προσφέρουν; Και το πιο σημαντικό, ποια είναι τα μειονεκτήματα;

Πώς λειτουργεί το Wi-Fi κατά την πτήση;

airplane wi fi

Οι απλές κεραίες τηλεφωνίας έχουν μία ορισμένη εμβέλεια και έτσι όταν ένα αεροπλάνο ανέβει σε μεγάλο υψόμετρο το σήμα αδυνατεί πλέον να φτάσει μέχρι το κινητό σας. Συν ότι ο μεταλλικός σκελετός του αεροπλάνου λειτουργεί σαν κλωβός που εμποδίζει τα επίγεια σήματα να το διεισδύσουν. Πώς, λοιπόν, τα αεροπλάνα προσφέρουν σύνδεση στο διαδίκτυο περίπου 12 χιλιόμετρα πάνω από την επιφάνεια της γης; Υπάρχει μια απλή απάντηση σε αυτό.

Τα σύγχρονα αεροπλάνα διαθέτουν κεραίες που τους επιτρέπουν να λαμβάνουν σήματα από μία από τις δύο κύριες πηγές:

  • τους επίγειους σταθμούς και
  • τους δορυφόρους.

Αρχικά, οι αεροπορικές εταιρείες χρησιμοποιούσαν αυτές τις κεραίες για να μεταφέρουν μόνο πληροφορίες μεταξύ του αεροσκάφους και των γραφείων της αεροπορικής εταιρείας στο έδαφος. Ωστόσο, στη συνέχεια συνειδητοποίησαν τη δυνατότητα να προσφέρουν συνδεσιμότητα εν πτήση. Ως αποτέλεσμα, οι αεροπορικές εταιρείες επένδυσαν στην εγκατάσταση συστημάτων WiFi στα αεροσκάφη τους για να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητά τους, ειδικά σε πολυσύχναστες διαδρομές.

Η πρώτη μέθοδος, Air-to-Ground (ATG), χρησιμοποιεί μια σειρά από επικαλυπτόμενους επίγειους σταθμούς που εκπέμπουν συνεχώς σήμα στο ουρανό μέσω των κυψελωτών δικτύων. Το αεροσκάφος συνδέεται με τους επίγειους σταθμούς χρησιμοποιώντας κεραίες που βρίσκονται στο κάτω μέρος της ατράκτου του.

gogo atg 4 antenna airplane

Η σύνδεση προωθείται σε ένα διακομιστή και δρομολογητή που βρίσκονται στο αεροσκάφος και στη συνέχεια εκπέμπεται μέσα σε όλη την καμπίνα.

Το σημαντικότερο μειονέκτημα του Wi-Fi του επίγειου σταθμού κατά την πτήση είναι η έλλειψη κάλυψης σε οποιαδήποτε σημείο μίας πτήσης, αφού αυτή μπορεί να διασχίζει μεγάλες έκτασης νερού ή να περνά από ορεινό έδαφος.

Η δεύτερη μέθοδος χρησιμοποιεί δορυφόρους επικοινωνίας που λαμβάνουν το σήμα τους με  κεραίες που βρίσκονται στην κορυφή της ατράκτου του αεροσκάφους. Το Wi-Fi μέσω δορυφόρων  προσφέρει αυξημένη αξιοπιστία, κάλυψη και ταχύτητα.

Τα Ku-Band και Ka-Band είναι 2 τύποι δορυφορικών λειτουργικών συστημάτων, με το Ku-Band να χρησιμοποιεί συχνότητα 12-18 GHz και Ka-Band 26,5-40 GHz. Όσο μεγαλύτερη είναι η συχνότητα, τόσο μεγαλύτερο είναι γενικά το διαθέσιμο εύρος ζώνης.

Και όταν λέμε δορυφόρους δεν εννοούμε τους δορυφόρους της Starlink, αφού αυτή η υπηρεσία θα ξεκινήσει από την εταιρεία SpaceX το 2023 και θα ονομάζεται Starlink Aviation. Προς το παρόν βασίζεται σε δορυφόρους υψηλής τροχιάς.

Φυσικά ορισμένα αεροσκάφη που διαθέτουν και τα δύο ειδών κεραίες λειτουργούν με ένα υβριδικό λειτουργικό σύστημα WiFi, το οποίο αλλάζει μεταξύ επίγειου WiFi και δορυφορικού WiFi, ανάλογα με την τοποθεσία του αεροσκάφους.

  Kodachi Linux 8.25 anti forensic ανώνυμο λειτουργικό

Οι εταιρείες που παρέχουν Wi-Fi στα αεροπλάνα λειτουργούν ακριβώς όπως οι πάροχοι διαδικτύου στη πόλη σας. Έχουν τους δικούς τους δορυφόρους και τις δικές τους επίγειες κεραίες.

Η δορυφορική κάλυψη Wi-Fi έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, με δορυφορικές εταιρείες διαδικτύου όπως η OneWeb, η Viasat, η GoGo Buiseness Aviation, η Inmarsat, το Ευρωπαϊκό δίκτυο αεροπορίας (ΕΑΝ), η Starlink και άλλες, να παρέχουν προηγμένες υπηρεσίες Wi-Fi κατά την πτήση σε αεροπορικές εταιρείες.

Για παράδειγμα, η βρετανική εταιρεία OneWeb έχει συνεργαστεί με την Panasonic Avionics για να προσφέρει την δορυφορική της υπηρεσία Wi-Fi στους πελάτες της Panasonic Avionics. Αντίστοιχα η αεροπορική εταιρεία Aegean μοιράζει διαδίκτυο στους πελάτες της μέσω του Ευρωπαϊκού Δικτύου Αεροπορίας, το οποίο είναι ένα δίκτυο που κατασκευάστηκε από την Deutsche Telekom και την Inmarsat σε συνεργασία με την Nokia.

Όπως θα περίμενε κανείς, η δορυφορική υπηρεσία Wi-Fi Starlink της SpaceX δεν απέχει πολύ από τη δράση. Η Starlink Aviation πρόκειται να ξεκινήσει το 2023, με τη SpaceX να δηλώνει ότι η υπηρεσία της θα παρέχει έως και 300 Mbps ανά αεροπλάνο, με εξαιρετικά μικρή καθυστέρηση 20 ms.

Δεδομένης της ήδη αξιοπρεπούς δορυφορικής κάλυψης της Starlink και των σχεδίων της να εκτοξεύσει χιλιάδες δορυφόρους χαμηλής τροχιάς τα επόμενα χρόνια, είναι πολύ πιθανό να δούμε το Starlink Aviation να γίνεται μία από τις κορυφαίες υπηρεσίες Wi-Fi για αεροπλάνα.

Τα μειονεκτήματα του Wi-Fi κατά την πτήση

airplane,Wi-Fi,wifi,travel,αεροπλάνο

Η κύρια αχίλλειος πτέρνα του Wi-Fi κατά την πτήση είναι η συνδεσιμότητα. Περισσότερες αεροπορικές εταιρείες από ποτέ προσφέρουν κάποια μορφή σύνδεσης Wi-Fi κατά την πτήση, αλλά το αν αξίζει να το χρησιμοποιήσετε είναι ένα άλλο ερώτημα.

Υπάρχουν μερικά πράγματα που πρέπει να λάβετε υπόψη πριν αγοράσετε μία σύνδεση Wi-Fi κατά την πτήση σας στο επερχόμενο ταξίδι σας.

Το Wi-Fi κατά την πτήση δεν είναι φθηνό σε σχέση αυτά που προσφέρει
Παρόλο που η κάλυψη είναι καλύτερη από ποτέ, η τιμή του Wi-Fi κατά την πτήση παραμένει υψηλή. Οι περιορισμοί στη χρήση δεδομένων μειώνονται καθώς αυξάνεται η συνδεσιμότητα και η χωρητικότητα του δικτύου κατά την πτήση, αλλά θα εξακολουθείτε να πληρώνετε ένα ποσό για μία μη αξιοπρεπή σύνδεση.

Το 2016, ο μπλόγκερ Ben Schlappig αγόρασε πιθανώς μια από τις χειρότερες προσφορές Wi-Fi κατά την πτήση όλων των εποχών. Ο Schlappig πετούσε business class με ένα Α340 της Iberia από τη Νέα Υόρκη στη Μαδρίτη, το οποίο είχε OnAir Wi-Fi.

Το φθηνότερο πακέτο Wi-Fi προσέφερε 4MB για περίπου 5$. Κάθε επιπλέον 100 KB κόστιζε 0,17 $. Ναι, καλά διαβάσατε: kilobytes. Δεδομένου ότι το μέσο μέγεθος της ιστοσελίδας είναι τώρα περίπου 2-3MB, δεν πρόκειται να κάνετε και πολλά.

Ωστόσο, αυτή η εμπειρία ήταν αρκετά χρόνια πριν. Οι υπηρεσίες Wi-Fi και το κόστος κατά την πτήση είναι καλύτερες, ανάλογα με την αεροπορική εταιρεία.

Για παράδειγμα, στην Aegean τη στιγμή που γράφονται αυτό το άρθρο, υπάρχουν δύο κύριες υπηρεσίες. Το Text & Surf κοστίζει 4 ευρώ για μέχρι 1200 μίλια (400 χλμ, κάτι σαν Αθήνα – Θεσσαλονίκη) και με ταχύτητα μέχρι 1.5 Mbps, και το Stream με 9 ευρώ για μέχρι 2700 μίλια (800 χλμ) και μέχρι 15 Mbps.

Στη Emirates κοστίζει από $9,99 έως 19,99 ανάλογα με τη διάρκεια της πτήσης, ή μπορείτε να επιλέξετε τη φθηνότερη υπηρεσία Unlimited Chat μεταξύ 2,99 και 5,99 $, αλλά αυτό ενεργοποιεί μόνο το WhatsApp, το iMessage κ.λπ.

Η AirFrance προσφέρει τρεις διαφορετικές επιλογές Wi-Fi κατά τη διάρκεια της πτήσης: Pass μηνυμάτων, Pass Surf και Pass Stream. Το Pass Surf έχει σχεδιαστεί για σερφάρισμα στο διαδίκτυο και αποστολή email και το κόστος του ποικίλλει ανάλογα με τη διάρκεια της πτήσης σας, ενώ το Stream Pass κοστίζει 30 ευρώ για ολόκληρο το ταξίδι ή 10.000 μίλια (3.500 χλμ).

Στην Lufthansa, αν θέλετε να ταξιδεύσετε από Αθήνα στο Βερολίνο θα πρέπει να δώσετε 25 ευρώ για μία σύνδεση 4 Mbit/s.

Η Αμερικάνικη JetBlue είναι η μόνη αεροπορική εταιρεία των ΗΠΑ που προσφέρει δωρεάν Wi-Fi για όλους τους επιβάτες. Αναφέρεται ως “Fly-Fi” και παρέχεται από τον πάροχο Viasat.

  Hacker διέρρευσε 23 TB δεδομένων της αστυνομίας της Σαγκάης

Πολλοί ιστότοποι είναι περιορισμένοι
Σε αντίθεση με τη σύνδεσή σας στο διαδίκτυο στο σπίτι, η σύνδεσή σας κατά την πτήση θα συνοδεύεται από μια μεγάλη γκάμα ιστοτόπων που απαγορεύεται η πρόσβαση. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε διάφορους λόγους. Προφανώς, οι ιστότοποι που προσφέρουν περιεχόμενο για ενηλίκους είναι στην μαύρη λίστα.

Οι πάροχοι Wi-Fi αεροπορικών εταιρειών λειτουργούν με εξαιρετικά περιορισμένο εύρος ζώνης και πρέπει να διατηρούν τα διαθέσιμα δεδομένα για όλους τους επιβάτες.

Ανάλογα με την υπάρχουσα υποδομή δικτύου κατά την πτήση, θα βρείτε επίσης περιορισμούς για υπηρεσίες ζωντανής ροής βίντεο όπως το Amazon Prime, το Netflix και το Twitch. Προτού η αεροπορική εταιρεία JetBlue αναβαθμίσει το Wi-Fi της, ο αερομεταφορέας απέκλεισε το Snapchat όταν αυτό πρόσθεσε υπηρεσίες ζωντανού βίντεο. Ανάλογη στάση κράτησε και η American Airlines.

Η JetBlue έχει αλλάξει εδώ και καιρό την πολιτική της για το Wi-Fi και τώρα προσφέρει δωρεάν Wi-Fi στις πτήσεις της.

Το Wi-Fi κατά την πτήση είναι αναξιόπιστο ή περιορισμένο
Το Wi-Fi κατά τη διάρκεια της πτήσης δεν θα συγκρίνεται με το οικιακό σας internet ή τη σύνδεση κινητής τηλεφωνίας 4G/5G. Ο τεράστιος όγκος των επιβατών που προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν το περιορισμένο εύρος ζώνης θα δημιουργεί πάντα προβλήματα. Η αύξηση του εύρους ζώνης θα βοηθήσει σίγουρα, αλλά οι χρήστες θα εξακολουθήσουν να έχουν όρια τα διαθέσιμα δεδομένα.

Ένα Airbus A321 σε οικονομικές πτήσεις (αυτές που χρησιμοποιούνται σε μεγάλο βαθμό από αερομεταφορείς χαμηλού προϋπολογισμού) χωράει 236 επιβάτες. Ένα τυπικό Airbus A380 της Emirates με διάταξη τριών θέσεων (που περιλαμβάνει οικονομικές, επαγγελματικές και θέσεις πρώτης θέσης) χωράει 517 επιβάτες.

Σε άλλες περιπτώσεις, η αεροπορική εταιρεία επιβάλλει περιορισμούς στον όγκο των δεδομένων που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε. Επίσης δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το Wi-Fi σε οποιοδήποτε ύψος βρίσκεται το αεροπλάνο. Συνήθως είναι διαθέσιμο από ένα ύψος και πάνω. Για παράδειγμα η EasyJet παρέχει Wi-Fi από τα 10.000 πόδια και πάνω (3,5 χλμ).

Ποιες αεροπορικές εταιρείες προσφέρουν Wi-Fi κατά την πτήση;

πτήσης

Όλοι οι αερομεταφορείς στις ΗΠΑ έχουν κάποια μορφή Wi-Fi κατά την πτήση. Στην Ευρώπη τα πράγματα είναι μοιρασμένα. Η Vueling, η Eurowings, η EasyJet, η Aegean, η Lufthansa και η Norwegian προσφέρουν Wi-Fi κατά την πτήση. Η Ryanair δεν διαθέτει.

Συνήθως οι εθνικές εταιρείες της Ευρώπης και οι μεταφορείς μεγάλων αποστάσεων προσφέρουν πλέον Wi-Fi, έστω σε κάποια μορφή.

Σε όλη τη Μέση Ανατολή και την Ασία, είναι μία παρόμοια ιστορία. Υπάρχουν πολλές εταιρείες χαμηλού κόστους που όλες προσφέρουν Wi-Fi. Για παράδειγμα, η ANA, η Emirates, η Cebu Pacific, η Airlines, η China Eastern, η EVA Air, η Etihad, η Garuda Indonesia, η Philippine Airways, η Qatar Airways, η Quantas και άλλες, σάς επιτρέπουν να συνδεθείτε στο διαδίκτυο στην πτήση σας.

Φυσικά, ελέγξτε κάθε αεροπορική εταιρεία για συγκεκριμένες λεπτομέρειες πριν πετάξετε τα λεφτά σας, για να αποφύγετε την απογοήτευση (ή το σοκ σε τις χρεώσεις).

Το Wi-Fi κατά την πτήση είναι η τελευταία λύση

tablet airplane 02

Η πρόοδος στην Wi-Fi τεχνολογία έχει κάνει τις εναέριες συνδέσεις αξιοπρεπείς, αλλά όχι εξαιρετικές. Σε ορισμένες περιπτώσεις, θα πληρώσετε αρκετά χρήματα για μια κακή σύνδεση. Ο ανταγωνισμός αλλά και συνεχής ανάπτυξη της συνδεσιμότητας των ανθρώπων αναμένεται να δουλέψει υπέρ σας.

Τα αεροπλάνα είναι ένα από τα λίγα μέρη όπου απαιτείται πληρωμή για πρόσβαση στο Wi-Fi, αλλά φαίνεται ότι αυτό μπορεί να αλλάξει. Αεροπορικές εταιρείες όπως η JetBlue παρέχουν πλέον δωρεάν Wi-Fi εν πτήση στους πελάτες τους και όπως φαίνεται οι Delta και Hawaiian Airlines θα ακολουθήσουν το παράδειγμά της.

airplane,Wi-Fi,wifi,travel,αεροπλάνο

Written by Δημήτρης

O Δημήτρης μισεί τις Δευτέρες.....

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το μήνυμα σας δεν θα δημοσιευτεί εάν:
1. Περιέχει υβριστικά, συκοφαντικά, ρατσιστικά, προσβλητικά ή ανάρμοστα σχόλια.
2. Προκαλεί βλάβη σε ανηλίκους.
3. Παρενοχλεί την ιδιωτική ζωή και τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα άλλων χρηστών.
4. Διαφημίζει προϊόντα ή υπηρεσίες ή διαδικτυακούς τόπους .
5. Περιέχει προσωπικές πληροφορίες (διεύθυνση, τηλέφωνο κλπ).


6  +  3  =